
Het was weer even rustig hier. Dit keer met een goede reden, we waren een weekje op vakantie. Schoonmoeder was zo lief om even op de moestuin en de kas te letten, dus mijn plantjes leven nog. Behalve een paar komkommerplantjes die ik buiten uitgeplant had, die vonden het rond IJsheiligen nog te koud.
De vorige vakantie was alweer ruim anderhalf jaar geleden. Onze vakantie in oktober 2025 ging op het laatste moment niet door vanwege de komst van Doggy. We kozen er toen voor om dat weekje lekker thuis te blijven om aan elkaar te wennen.
Ons idee van vakantie
Ons idee van een vakantie is simpel. We huren een huisje op een zo rustig mogelijke plek ergens in Frankrijk. We gooien een koffer met kleding, een krat met nuttige dingen die op basis van vijftien jaar ervaring nog wel eens ontbreken in huisjes, een tas voor Doggy, en Doggy zelf in haar veilige-plek-slaapbench, achter in de auto en rijden naar het huisje toe.
Aldaar bekijken we dorpjes en stadjes, en bezoeken we marktjes voor stinkende worsten en stinkende kazen en gegrilde kippen en flesjes wijn. We lunchen bij bistro’s onder de platanen, of eten anderszins buiten de deur. Op het terras bij ons huisje lezen we boeken, eten we de kaasjes en worsten met stokbrood, en drinken de wijn. Is die wijn goed, dan gaat er een doosje mee naar huis.
Uiteraard vermijden we de schoolvakanties. Te druk, te lawaaiig, en vooral te duur. Je betaalt rustig drie keer zoveel voor hetzelfde huisje. Avontuurlijke reizen op andere continenten? Been there done that. Niet meer. We hebben nog een heel kort lijstje van droomreizen die we nog eens willen maken. Een cruise naar de Zuidpool in het gezelschap van een zeldzaam eng virus hoort daar niet bij.
En uiteraard gaat Doggy mee op vakantie. Net als voorheen Hondje. Doggy heeft het fantastisch gedaan. Lekker liggen tukken in haar bench, en bij elke pauze even een plasje en wat drinken. Druk lopen snuffelen op alle nieuwe plekjes. We hebben altijd de hondenrugzak bij ons die we ooit kochten toen Hondje wat slechter ter been pootjes werd. Daar kan Doggy in als ze tekenen van vermoeidheid vertoont, en lekker om zich heen kijken.
In Elders is het rustiger
Toen we nadachten over onze verhuizing naar Elders hebben we lang nagedacht over onze woonwensen. We wilden gaan wonen zoals we ook altijd onze vakantiehuisjes kozen. Rustig, afgelegen, landelijk. En dat is meer dan gelukt.
Consequentie is wel dat thuis rustiger is dan de meeste vakantie-adresjes. Dat is niet erg. Ons doel hier in Elders is om het leven te leiden waarvan je geen vakantie nodig hebt.
Het nut van vakanties
Tsja, als je een leven leidt waarvan je geen vakantie nodig hebt, waarom gaan we dan nog? Heel eerlijk, van mij hoeft het niet… Maar Vriendin wil zo graag. Ik las onlangs deze blog. Onze vakantie had zeker nut. Voor de aanvulling van onze wijnvoorraad bijvoorbeeld.
Maar even een andere omgeving leidt ook tot nieuwe inzichten. Zo hebben we ons gerealiseerd dat we thuis onszelf te weinig luie dagen gunnen. Er staan teveel klusjes op de lijst, en die zien we ook als we uit het raam kijken. Dus zijn er goede voornemens gemaakt. Ook thuis meer rust. Dat is een mooie opbrengst van deze vakantie.
Kosten door de jaren heen
Vakanties worden duurder. In het verleden slaagde Vriendin er nog wel in om prachtige plekjes te vinden voor maximaal € 100 per nacht. Tegenwoordig is het budget € 125 per nacht, en dat is al een uitdaging.
En de brandstofprijzen helpen dit jaar ook niet. Al hebben we de impact daarvan weten te beperken door zowel op heen- als de terugreis in Luxemburg te tanken, en verder de goedkopere tankstations bij de Franse supermarkten te gebruiken. Het viel ons overigens op dat veel Franse tankstations druk aan het verbouwen waren om laadstations voor elektrische auto’s te plaatsen.
Meneer Elders heeft uiteraard van alle vakanties de kosten precies in beeld. Daar is, naast mijn reguliere obsessie met een tot op de cent kloppende boekhouding, ook een goede reden voor. Vakanties vallen buiten de normale huishouding van Meneer Elders en Vriendin. Die verrekenen we dus apart, we betalen allebei de helft. Sinds we met de eigen auto op vakantie gaan gebruiken we ook een kilometertarief gebaseerd op de werkelijke kosten om die mee te rekenen.
En inmiddels geven die kostenoverzichten ook inzichten.
Zo zie je dat de gemiddelde kosten per dag stijgen. Tot en met 2023 lukte het ons om onder de € 200 per dag te blijven, alles inbegrepen. Maar dat lukt de laatste jaren niet meer. We naderen de € 250 per dag. Nog steeds heel netjes met z’n tweetjes drietjes. Maar een sterkere stijging dan de inflatie.

Vooral de kosten van verblijf en vervoer hebben impact. Vervoer hangt ook af van hoe ver we Frankrijk in rijden. Het maakt nogal wat uit of je halverwege stopt, of helemaal doorrijdt naar de Côte d’Azur of de Pyreneeën. En de kosten van verblijf die stijgen, dat schreef ik al.

Hier zie je dat beter terug, in de grafiek met de absolute kosten per categorie. In 2018 en 2022 gingen we overigens ruim twee weken weg. In de andere jaren 8 – 10 dagen. Dat vinden we lang genoeg.

In 2018 en 2022 zie je de kosten van vervoer dan ook hoger zijn. In die jaren huurden we een auto als we op vakantie gingen, en twee weken huren kost meer geld. Bovendien kregen we tot en met de corona-periode meestal onbeperkte kilometers bij huur. Maar dat extraatje was in 2022 afgeschaft. En apart afrekenen boven de 1.000 kilometer tikte aan in 2022.
We zullen echt wel op vakantie blijven gaan. Het is goed om onszelf er aan te herinneren hoe mooi ons leven in Elders is…
Wat is jouw idee van een goede vakantie?


Een vakantiereis kan me niet boeien. Wat ik ieder jaar doe, is naar een favoriet muziekfestival reizen. Daarvan geniet ik veel meer. Heerlijke muziek die herinnert aan mooie tijden. Het loopt er vol oude vrienden. Doet wonderen om de stress van me af te schudden. Daarna kan ik er wel weer een poos tegen. Niet goedkoop, maar ik haal er veel meer uit dan van ergens de toerist uit te hangen of in de zon te gaan zitten.
Voor mij is het doel van vakantie genieten tijdens de vakantie zelf! Mooi uitzicht, nieuwe cultuur, interessante gesprekken. Dat het duurder is geworden is heel herkenbaar. Op mijn laatste vakantie was een overnachting voor 50 euro bijna niet meer te vinden. Nu betekent de stijgende huur dat het niet meer uitkomt om op vakantie te gaan.
Weg van de vertrouwde omgeving is voor mij de reden om met vakantie te gaan. Anders blijf je toch rommelen in en om het huis. En als ik er eenmaal ben, dan geniet ik ook van de andere omgeving, lokale etenswaren en musea.
Maar vakantie is toch een flinke uitdaging voor mij ivm met een knie/ onderbeen dat niet altijd meewerkt en waar 3 platen en 10 schroeven in zitten. Vooral omdat ik geen zwembad of strandganger ben. Leuk voor een uurtje zwemmen maar daarna gauw iets anders doen. Dit jaar ga ik weer voor het eerst sinds het ongeval waarbij mijn knie naar de klote is gegaan. En uit veiligheid blijf ik dit jaar gewoon in Nederland.
#vragenvooreenvriend:
– als je een huis in het buitenland hebt, is het dan vakantie of thuis zijn?
– vallen boodschappen tijdens vakantie onder het boodschappenbudget of vakantiebudget?
– idem voor wijn die je mee naar huis neemt?
Da’s een eigen keuze natuurlijk. Voor mij is thuis een gevoel bij een plek… Voor mij is dat Elders. Maar dat is persoonlijk.
Die tweede bullet is een lastige. Liefst boek ik boodschappen op de uitgavenpost boodschappen met de projectbudgetcode van de vakantie, maar dat kan GnuCash (nog) niet aan. Dus boek ik ze op vakantiebudget. 😇
Wijn voor thuis gaat op het budget voor wijn en whiskey (ja, die heb ik). Dat sommige flessen die bedoeld waren voor thuis toch per ongeluk al tijdens de vakantie geconsumeerd worden negeer ik dan maar even…. 😉
Wij gaan zo vaak heen en weer naar Denemarken (waar onze zoon woont) dat ik geen zin heb om voor vakantie ook nog eens ver te gaan rijden. Een midweek een gezellig huisje in het bos en ik ben al blij.
Voor mij is vakantie tot rust komen en dan maakt het niet uit waar. In de zomervakantie kom ik niet echt tot rust dus die slaan we dit jaar over. Wij hebben een kind en het lijkt wel ‘not done’ om niet te gaan. We zijn nu in de meivakantie geweest. Genoeg rust, maar ook voldoende druk genoeg zodat ons kind vriendjes en vriendinnetjes heeft om mee te spelen. De accommodatie kostte 20% van wat de zomer kost. Totaal inclusief alles (dus ook de wijn voor thuis) 200 euro per dag.
De eerste twee alinea’s onder het kopje “Ons idee van vakantie” is ook ons idee van vakantie, minus de spullen voor Doggy natuurlijk, maar wel met ons espresso-apparaat. (We rijden in een bestelbus dus dat kan). Verder doen we exact dezelfde dingen! En helaas voor ons nog wel in de schoolvakanties, maar dat is over een aantal jaren ook niet meer nodig.
Ja, het huisje dit jaar had een Senseo. Dat was minder…
Ik ga graag en met een flinke regelmaat erop uit. Om die reden heb ik ook een groot en robuust potje hiervoor. Ik neem altijd de fiets mee tijdens de uitjes, doe één keer de grote boodschappen met de auto en daarna gebruik ik de fiets bij het erop uitgaan want ik fiets graag en veel. Daarnaast ga ik ook regelmatig naar het familiehuis midden in de bossen welke ik sinds afgelopen jaar volledig gasloos heb laten maken. Sinds diverse mensen uit mijn directe kring (veel) te vroeg zijn overleden heb ik besloten veel meer in het “nu” te leven en minder door te schuiven naar de toekomst (die er dan misschien niet meer is)