De boefjes van de gemeente Geldnerd City

  • Berichtcategorie:Financiën

We hebben Geldnerd City nu helemaal achter ons gelaten. Ik had een zorgvuldige controlelijst gemaakt van alle acties en openstaande puntjes waar ik op moest letten. En één voor één kon ik ze afvinken. ZIGGO bevestigde dat het modem in goede orde terug ontvangen was. Het waterbedrijf stuurde de eindafrekening en stortte een bedragje op onze bankrekening. Idem de vrienden van Greenchoice, met een iets groter bedragje. En ook het waterschap kwam snel in actie met een aangepaste aanslag, die ik meteen betaalde.

Maar van één kant bleef het stil. De gemeente Geldnerd City.

En die had ik toch echt op mijn lijstje staan. Want begin dit jaar heb ik de jaarlijkse aanslag gemeentebelastingen gekregen, samen met de WOZ-waarde van Huize Geldnerd. En op die aanslag staan verschillende posten.

Ten eerste de OZB, oftewel de onroerende-zaak-belasting. Voorname bron van inkomsten voor de gemeenten in Nederland. Het is een percentage van je WOZ-waarde. Daarnaast de rioolheffing. En de afvalstoffenheffing. Bij elkaar een behoorlijk bedrag.

Vóór de overdracht van Huize Geldnerd ontvingen we de Nota van Verrekening van de notaris. Het overzicht van alle financiële posten die onderdeel zijn van de overdracht. Dat gaat niet alleen om de verkoopprijs. Ook de eventuele aflossing van de hypotheek, makelaarscourtage, en (in ons geval bij een appartement) de verrekening van de VVE. En de verrekening van gemeentelijke belastingen. Maar daar stonden maar twee posten. De OZB en de rioolheffing. Die zijn gekoppeld aan het onroerende goed, de woning, en worden wij nog geacht te betalen voor dit jaar, omdat wij op peildatum 1 januari 2024 eigenaar waren van (en dus belastingplichtig voor) Huize Geldnerd. En dat kregen we dus pro rata voor de rest van het jaar terugbetaald door de nieuwe eigenaren.

Maar geen woord (getal) over de afvalstoffenheffing. Dat is ook lastig. Want die is onder andere gebonden aan de omvang van een huishouden. De meeste mensen zullen verhuizen binnen de gemeente. En dan maakt het niet uit. Maar wij zijn natuurlijk vertrokken naar Elders. Heel ver weg. Buiten de gemeente.

(On)Geduldig zat ik dus na de overdracht te wachten op een aangepaste aanslag van de gemeente. Normaliter betaalden wij die in maandelijkse termijnen. Maar deze wilde ik graag in één keer betalen, om het hoofdstuk Geldnerd City (ook financieel) helemaal af te kunnen sluiten. Het bleef echter stil. Geen bericht van de gemeente in mijn digitale brievenbus. En ook bij het inloggen in de digitale omgeving van de gemeente zag ik alleen de originele aanslag.

Dus na een paar weken besloot ik even te bellen. En kreeg een uitermate vriendelijke medewerker van het klantcontactcentrum aan de telefoon. Dat vind ik altijd bijzonder. Want normaliter is het voor mij een keuze om ergens klant te zijn, maar bij de overheid heb ik die keuze niet. Noem mij dan geen klant. Ik ben inwoner. Of, in het geval van Geldnerd City, voormalig inwoner.

De medewerker moest even navraag doen. En vertelde mij toen dat ik zelf actie moest ondernemen. Ik kon een bezwaar indienen tegen mijn afvalstoffenheffing. Dan zou het restant mij worden kwijtgescholden (ik was immers verhuisd) en zou ik een aangepaste aanslag krijgen. Een lichte verbijstering maakte zich van mij meester. Want hoeveel mensen bellen er niet? En betalen dus vrolijk de rest van het jaar ook nog? Dat wist de medewerker niet. Hij wist wel dat ik de eerste was die hij over dit onderwerp aan de telefoon kreeg. En hij werkte er toch al een paar jaar.

Inmiddels weet ik dat dit geen standaard werkwijze is van alle gemeenten. Er zijn er ook die wel pro-actief actie ondernemen en zelf een aangepaste aanslag sturen. Het kan dus wel. Maar blijkbaar niet in Geldnerd City. Boefjes zijn het. Lekker stil blijven zitten en hopen dat de voormalige inwoners het over het hoofd zien. En een extra bedragje afvalstoffenheffing incasseren.

Het bezwaar was overigens eenvoudig ingediend. Dat kon digitaal en kostte mij minder dan vijf minuten. Daarna was het weer even afwachten. Twee dagen later al kreeg ik een bericht van Geldnerd City in mijn Berichtenbox. Mijn hart maakte een sprongetje. Wat een snelheid! Wat een efficiency van zo’n overheidsapparaat! Maar helaas…. het bleek slechts een ontvangstbevestiging.

Uiteindelijk moest ik zes weken wachten op antwoord. Een keurige brief met een lettertype dat eruit zag alsof het met een ouderwetsche typemachine vervaardigd was, gewoon digitaal in de MijnOverheid omgeving. Uiteraard werd mijn bezwaar toegewezen. Scheelt toch even mooi € 300 in 2024. In de tussentijd had ik al wel gemerkt dat ze wakker geworden waren in Geldnerd City. Want eind mei werd niet het reguliere bedrag afgeschreven. Maar slechts de helft.

Let jij goed op alle bedragen als je een huis overdraagt?

Dit bericht heeft 4 reacties

  1. Opnieuwbegonnen Belia

    Gemeentelijke lasten betaal ik in één keer. Uit mijn oprechte vriendelijkheid heb ik dit jaar gebruik gemaakt van de aangeboden IDeal mogelijkheid.
    Eerder heb ik altijd direct betaald naar de bankrekening. IDeal lijkt makkelijk, maar op het afschrift staat altijd een niet direct te herleiden naam.

    Overigens was ik vanmorgen om 7 uur op de moestuin in natuurgebied Vlinderstrik, waar de vliegtuigen van RTHA opstegen. Wat een pokke herrie. En dan wil de Mos dat dat vliegveld blijft. Verder lijkt het me iemand met een hart voor Den Haag. Laat hem wonen in dit vliegtuig gebied. Thuis hoor ik die dingen ook. Weg met dat vliegveld.

  2. Anoniem

    Eerlijk gezegd heb ik hier nooit over nagedacht, maar bij al onze verhuizingen (iedere keer naar andere gemeente) werd dit netjes automatisch teruggestort. Dit betroffen 3 gemeentes in Brabant met ieder meer dan 40.000 inwoners.

  3. Anna H

    Goedemorgen. Dat is wel een beetje een specifieke vraag. Het is niet zo dat ik wekelijks een huis overdraag. Maar ja, natuurlijk let ik daarop 🙂 ik volgde niet voor niets goede oude Geldnerd. De notarissen kunnen er ook wat van, een ander tarief factureren dan in de offerte staat is ook niet zo netjes, maar gebeurde mij ook. Ik rekende zelfs de btw na (die klopte wel). De gemeentelijke heffing kregen wij wel netjes vanzelf terug.

  4. Tom

    Wat een boefjes daar! Goed om te weten. Ik zal er eind dit jaar bij mijn verhuizing uit de hoofdstad extra op letten.

Reacties zijn gesloten.