Jaargadget 2026
Geldnerd was een gadgetfreak. En Meneer Elders is dat eigenlijk ook. Maar vorig jaar gaf ik al aan dat er een nieuw soort gadgets ons huis binnenkomt. Tuingadgets. En dit jaar is geen uitzondering. Misschien wel het begin van een traditie?
Groen asfalt
In de achtertuin van Huize Elders ligt een gazon. Een paar honderd vierkante meter. Een gazon dat door de vorige eigenaren liefdevol verzorgd werd. Wekelijks gemaaid met de aanwezige motormaaier. Regelmatig bemest. En dat gazon was best een uitdaging. Met mos onder de bomen, aanwaaiend onkruid van de akkerranden om ons heen, en mierennesten die voor verzakkingen zorgen. Het werd allemaal aangepakt en het gazon lag er strak bij. Groen asfalt dus. Een dertien-in-een-dozijn gazon dat niets doet voor de insectjes en de vogels. OK, het is minder erg dan kunstgras of bestrating, maar van toegevoegde waarde is het zeker niet.
Verwilderen
Dus hebben we ambities in Elders. Verwilderen. Kruidenrijk. Verschralen.
En dus deden we niets. We maaiden niet. En bemesten deden we al zeker niet. En na twee jaar zien we inmiddels de effecten. Het zoemt. En we zien vogeltjes in onze tuin die we eerder niet zagen. Precies zoals de bedoeling is.
Nou ja, we maaiden af en toe. Twee keer in 2025. En dat was een uitdaging. Want een standaard motormaaimachine komt niet door gras van 30 centimeter hoog, waar ook nog eens taai onkruid tussen staat. En we hebben wel een elektrische trimmer, maar ook die heeft z’n beperkingen. Vaak slaat die het gras plat, in plaats van het af te snijden. En op één acculading kwamen we niet ver. We moesten al gauw een keer of vijf opladen om het hele gazon door te komen.
Grof geschut
Er moest dus grof geschut komen. Een bosmaaier. Op een recente vrijdag ondernamen we daartoe een expeditie naar de tuingereedschapwinkel waar de hele inboedel van onze schuur vandaan komt. We lieten ons uitgebreid voorlichten en instrueren. Er werd goed doorgevraagd en geadviseerd. En ruim een uur later verlieten we de winkel met een legere bankrekening en een bosmaaier waar ik ‘U’ tegen zeg. Met een stevig mes (met beschermkap), een accu die met één lading ons halve grasveld aankan, en een snellader.

Inmiddels heeft Vriendin ons hele gazon een goede maaibeurt gegeven. Het maaisel is afgevoerd naar de composthoop. In augustus of september doen we dat nog een keer. Verder mag het grasveld groeien en bloeien. Een nieuwe gadget, die ons helpt om de tuin te beheren op de manier die wij graag willen.
De motormaaier gaat nog niet met pensioen. Eens per maand maaien we daarmee de looppaden die we gebruiken om ons door de tuin te bewegen. Naar de kas, en naar de composthoop. Wel iets anders dan elke week een heel gazon mogen maaien, maar beter dan niets. En een robotmaaier? Ik kan me niet voorstellen dat we die ooit nodig gaan hebben.
Heb jij een gazon?


