Meer dan 15 jaar heb ik mijn financiën beheerd met behulp van Excel spreadsheets. Verregaand geautomatiseerd, zo min mogelijk menselijke handelingen. Al jarenlang te downloaden op mijn voormalige blog, gratis en voor niks. Je hoeft zelfs geen e-mail adres achter te laten. En dat terwijl sommige sneue bloggers je zelfs laten betalen voor een gewone spreadsheet. Ik vraag me dan altijd af wat de verkoopcijfers daarvan zijn, daarover lees je nooit iets. Vast en zeker ‘concurrentiegevoelige informatie’ (mijn spreadsheets zijn tot en met eind april 2024 ruim 60.000 keer gedownload).
Maar de mensheid laat zich graag belazeren, er zullen dus ongetwijfeld mensen zijn die betalen voor een sneue spreadsheet met kekke kleurtjes, omdat je nu eenmaal niet zonder kunt…. En dat is dus nergens voor nodig. Ik heb dan ook een hartgrondige hekel aan ’ondernemers’ die parasiteren op de onzekerheid van mensen door tegen betaling cursussen en stukjes gereedschap te verkopen en je wijs te maken dat je alleen met hun hulp je financiën onder controle krijgt.
Meneer Elders (voorheen Geldnerd) roept het al jaren. Je persoonlijke financiën zijn niet iets om bang voor te zijn. Als je tot tien kunt tellen en begrijpend kunt lezen, dan ben je met een investering van wat tijd echt wel in staat om je eigen financiën te doorgronden. Daar hoef je echt geen geld voor uit te geven. Alle kennis en alle gereedschap is ook gratis te vinden.
Zelf heb ik ooit een gratis cursus met een knipoog geschreven. Nog te vinden op mijn oude blog. Misschien komt er komende winter wel een opgefriste versie, als huis en tuin dat toelaten. Het belangrijkste is gewoon beginnen. Internetbankieren open, en boeking voor boeking, rekening voor rekening, mailtje voor mailtje, brief voor brief, duidelijkheid creëren voor jezelf. Lezen wat er staat. Nadenken over de consequenties.
Veel gereedschap heb je daar niet bij nodig. Pen en papier is al genoeg. Een spreadsheet als je ambitieus bent. Maar ook die is gratis te vinden. Ik ben er niet eens voorstander van om te beginnen met een kant en klare en geavanceerde spreadsheet van iemand anders. Dat helpt namelijk niet om jouw eigen situatie echt te doorgronden. Beter dat je zelf iets opbouwt, vanaf nul, dat je zelf helemaal begrijpt en dat jou helpt. Je persoonlijke financiën zijn immers van jou, persoonlijk. De naam zegt het al.
Zelf zie ik ook in mijn eigen situatie verschillende generaties gereedschap, als ik terugkijk naar die ruim twintig jaar dat ik mijn financiën bijhoud. Excelspreadsheets die steeds geavanceerder werden. En pas in 2014 een volledig geautomatiseerde versie met macro’s, steeds minder handwerk. Na een aantal probeersels de overstap van Microsoft Excel naar LibreOffice Calc, GnuCash (voor de administratie), en Portfolio Performance (voor mijn beleggingen). Maar toen was ik dus al twintig jaar bezig. Heb ik het daarom niet goed gedaan? Welnee! Mijn gereedschap is gewoon meegegroeid met mijn behoefte en mijn eigen kennis over mijn persoonlijke financiën. En mede daardoor ben ik privacy en daarmee ook open-source software belangrijker gaan vinden.
Hier vind je de tools
Wil je echt met administratie-gereedschap aan de slag? Dan is internet je vriend. Mijn oude blog is echt niet de enige plek waar je gratis online voorbeelden kunt downloaden. Het platform Wijzer in Geldzaken (onderdeel van het ministerie van Financiën) heeft een vrij uitgebreid overzicht van Nederlandse oplossingen. En open-source nieuwssite It’s FOSS heeft een lijst met open-source oplossingen. Keuze genoeg dus, zonder de portemonnee te trekken!
Wat gebruik jij om jouw financiën bij te houden?
Ik gebruik ook eigen gebouwde excel sheets. Voordeel ďaarvan vind ik vooral dat ik ze naar m’n eigen wensen kan inrichten. In het verleden heb ik wel van een zekere heer Geldnerd uit verwegistan zijn Fire calculator v 4.1.2 gedownload. Die was te fijn om zelf een versie te maken. Dank nòg.
Puntje van orde is dan weer wel dat ik allang FI ben maar de grafiek te leuk vind om hem niet te willen hebben
Het regelmatig naar de cijfertjes maar vooral mijn grafiekjes kijken beschouw ik trouwens als een soort van financiële meditatie.
Rob.
Ik gebruik al jaren mijn eigen gebouwde excel sheets. Daar ben ik mee begonnen in het jaar dat ik mijn huis kocht, nu 17 jaar geleden. Voor die tijd noteerde ik alles op papier.
Ik heb in de afgelopen jaren ook wel spreadsheets van het Nibud gebruikt, een jaarbegroting en een maandbegroting, maar die bevielen mij toch niet goed.
Dat is weer een leuke blog om te lezen! De oprichter van YNAB is begonnen met het verkopen van spreadsheets. (https://www.ynab.com/blog/the-ynab-origin-story) De waarde van YNAB zit hem in “regels”. Regels om prioriteiten te stellen, te reserveren voor grote uitgaven, om te gaan met verrassingen, en een buffer op te bouwen. Achter deze regels ligt de gedachte dat je werkt met het geld dat je nu bezit. De regels duwen de gedachten weg van oude uitgaven en toekomstige inkomsten. Erg leerzaam en ik heb er met plezier voor betaald.
Een eigen kasboek in Excel. Works for me! Plus natuurlijk ergens een lijstje met vaste lasten en vaste inkomsten, per maand en per jaar / twee jaar.
In mijn middelbare schooltijd hield ik al een kasboek bij waar ik mijn zakgeld aan uit gaf, gevulde koeken, of met de kennis van nu, (vloeibare) gore troep uit een automaat. Toentertijd waren zulke automaten trouwens een luxe.
Nadien tot 1991 kas-, bank-, en giroboek op papier. In 1991 mijn 1e pc en vanaf daar in simpele databestanden. Daarna met Windows 95 in Excel. Maar Windows en ik waren en zijn geen gelukkige partners dus op enig moment geswicht naar Ubuntu. Nu al weer jaren gelukkig met Linux Mint en LibreOffice. Ik ben niet van de grafieken (kleurenblind) of macro’s (geen kennis) maar ik ben van de percentages en voor mij werkt dat goed. Mijn berekeningen komen overeen met o.a. die van Morningstar en de MSCI-factsheets, dus kennelijk doe ik het niet zo slecht.
Al jaren pensionado maar sinds ruim 1 1/2 jaar ook volgens de SVB (Sociale Verzekerings Bank).
Helemaal met je eens om een eigen gebouwde spreadsheet te gebruiken, ieders situatie en administratie wensen zijn anders. Ik doe dat zelf in Excel en werk met een voorblad en daarachter 12 verschillende, voor mij werkende categorieën waarin ik kosten en inkomsten in onderverdeel, begin van het boekjaar maak ik dan een inschatting van verwachte kosten en inkomsten en in de loop van het jaar pas ik dit aan naar werkelijkheid. Zo kan ik goed zien wat de verwachte balans einde jaar zal zijn en of er ruimte is voor extra uitgaven of dat ik mijn best moet / wil doen om nog op posten te besparen.
Excel is een heerlijk programma waar je het zo eenvoudig of ingewikkeld als je zelf wilt kan maken.
Ik gebruik heel ouderwets pen en papier.
Voor elke maand maak ik een pagina voor de boodschappen en een pagina voor overige uitgaven. Deze laatste is onderverdeeld in “huisdieren en medisch” en “kleding en overig”.
Ieder half jaar evalueer ik of ik uitkom met de verschillende potjes en stuur ik zo nodig bij. Soms komt er een pagina tussen waarop ik vakjes inkleur om een bepaald doel te bereiken. In mei bijvoorbeeld zijn we met alle kinderen op vakantie geweest en daar had ik maandelijks voor gespaard.
Ik werk met verschillende kolommen en kleuren en schrijf elke uitgave in de bijbehorende kolom. Ik hou van tekenen en schrijven en deze manier werkt voor mij het beste.