We verkeren in de prettige omstandigheid dat we de sleutels van Geldnerd HQ eerder overdragen dan dat we de sleutels van Huize Elders ontvangen. Prettig, want het betekent ondermeer dat we geen overbruggingsfinanciering of andere ingewikkeldheden nodig hebben voor de financiering van Huize Elders. Maar het levert ook wel wat administratieve uitdagingen op.
Want we worden tijdelijk dakloos. Immers, we moeten ons uitschrijven op ons adres in Geldnerd City. Maar we hebben nog geen adres in Elders waar we ons in kunnen schrijven. Op ons tijdelijke woonadres kunnen we ons niet in laten schrijven. En een adres is in Nederland wel handig en verplicht om te hebben… Iedereen die in een half jaar minimaal 4 maanden in Nederland verblijft, moet zich laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP), lees ik op de website van de Rijksoverheid.
Gelukkig heeft onze alles overzienende overheid ook hier een administratieve oplossing voor verzonnen. Het briefadres. Dat houdt in dat iemand je toestemming geeft om tijdelijk gebruik te maken van zijn / haar adres voor het ontvangen van post van officiële instanties. Onder andere nuttig als je in een zorginstelling verblijft of in de gevangenis zit. Het is geen woonadres, of postbus, maar je maakt gebruik van het adres van iemand anders die in het basisregister personen ingeschreven staat.
En ook in onze situatie heb je daar recht op. Maar gemeentes zijn er niet allemaal even happig op, merkte ik toen ik op onderzoek uitging. Want ze hebben er wel administratieve last van, maar ze kunnen je geen belastingaanslag of andere heffing of rekening sturen.
Om je in te schrijven op een briefadres heb je een briefadres-gever nodig. Dat deel was eenvoudig. De ouders van Vriendin wonen in de gemeente waar ook ons tijdelijke woonadres is. Dus doorzocht ik de website van deze gemeente. En vond een verwijzing naar de lokale regeling die te vinden was op wetten.overheid.nl. Met daarin een verwijzing naar een vragenlijst en een formulier die niet te vinden waren…
Nu is een Meneer Elders natuurlijk niet voor één administratief gat te vangen. Laveren door bureaucratische procedures en ambtelijke mist is mijn roeping, immers. Dus probeerde ik de gemeente te bellen. Tijdens kantooruren, uiteraard. Maar er werd niet opgenomen. Minutenlang liet ik de telefoon overgaan, maar wat er ook gebeurde, geen menselijke stem kwam aan de telefoon. Gelukkig heeft deze gemeente elektriciteit, stromend water, riolering, én een internetaansluiting. En dus een e-mail adres. Ik vertrouwde mijn vragen dus toe aan het beeldscherm en verzond mijn e-mail. En toen bleef het uiteraard stil.
Vier werkdagen later besloot ik nog maar eens de telefoon te pakken. En toen kreeg ik zowaar een mens aan de telefoon. Die een terugbelnotitie maakte voor de Afdeling BurgerPestenZaken. Die zowaar binnen een uur terugbelde.
Ik las de e-mail voor die uiteraard nergens te vinden was bij de gemeente gaf een uitleg van onze situatie. Men was niet enthousiast maar moest wel toegeven dat we recht hadden op een inschrijving op briefadres. En ik maakte een afspraak voor een week later. Eén van de schoonouders moest ook meekomen om te tekenen, en we moesten ook een kopie van ons koopcontract van Huize Elders overleggen. En dan zou men ons bij de gratie des Heeren en in naam van koning Willem-Alexander wel in kunnen schrijven. Mits tijdelijk.
Een week later liepen we het gemeentehuis binnen met schoonmoeder en de koopovereenkomst onder de arm. We meldden ons voor de afspraak. De medewerkster achter de balie kreeg nog even instructies van een senior, want ze had nog nooit een inschrijving op briefadres gedaan. Het schijnt niet heel vaak voor te komen. Schoonmoeder mocht een uitgebreid formulier invullen waarin zij toestemming gaf. Vriendin en ik mochten elk een nog uitgebreider formulier invullen waarvan we gelukkig de helft konden negeren, want niet van toepassing op onze situatie. Er werden paspoorten bekeken en ons koopcontract werd doorgespit. En een kwartiertje later stonden we weer buiten. En woonden we officieel niet meer in Geldnerd City
Dus. Stilletjes zijn we administratief vertrokken uit Geldnerd City. Weer een stapje op weg naar Elders!
Ben jij wel eens dakloos geweest?
Gefeliciteerd met jullie briefadres. Ik ben gelukkig nooit dakloos geweest. Ooit had ik vage plannen om te gaan reizen, nooit doorgegaan maar sinds die tijd zit ik in een Facebook groep, Briefadres Informatie. Interessant om te lezen wat voor fratsen gemeenten allemaal uithalen om mensen een briefadres te weigeren. Succes met de verhuizing.
Daar hebben we hier ook ervaring mee. Wij verkochten ons huis, en moesten dit opleveren voordat ons nieuwe huis gereed was (nieuwbouw). In de tussentijd gingen we een vakantiewoning huren waar permanenten bewoning niet is toegestaan door onze gemeente (dat was al probleem 1 voor onze gemeente), maar waarvan de eigenaar/(gedoogde permanente) bewoner tijdelijk in het buitenland verbleef. Dus wilden wij graag een briefadres op het adres van schoonmoeder. Maar daar gingen we niet wonen (althans, dat was op dat moment nog niet de bedoeling). Dat zag de gemeente-medewerker als potentieel probleem nummer 2. Na veel bellen en uitleggen is het uiteindelijk toch gelukt om een briefadres te verkrijgen voor enkele maanden op het adres van schoonmoeder. Nog steeds komt daar overigens nog wel eens post voor ons van instanties die het lastig vinden om adreswijzigingen te verwerken.
En om nog even een link te maken naar Geldnerd / financieel voordeel uit de situatie:
Toen de nieuwbouw-woning was opgeleverd menede ik dat het handiger was als ik mijzelf direct zou overschrijven bij de gemeente naar het nieuwe adres, omdat dit dan geen gedoe zou opleveren met het aanvragen van een energie-aansluiting, afvalcontainers etc omdat ik dan al ‘bewoner’ zou zijn van het nieuwe adres. De daadwerkelijke verhuizing zou nog enkele maanden (klussen) op zich laten wachten. Ten tijde van de echte verhuizing vond vriendinlief het wel handiog om zichtzelf ook over te laten schijven naar het nieuwe adres, inclusief onze twee lieve kinderen. In het volgende jaar kreeg ik van onze vrienden van de fiscus een schrijven dat ik enkele maanden alleenstaande ouder was geweest en daarom recht had op een toeslag. Totaal niet mijn bedoeling, maar na een dure verhuizing natuurlijk welkom. Eerlijke burger als dat ik ben, de belasting-telefoon gebeld, en de situatie uitgelegd. Na enig ujitzoekwerk was de boodschap: meneer, dit kunnen we niet aanpassen, u moet deze toeslag accepteren. Enige optie om dit te regelen is dat u met de gemeente met terugwerkende kracht regelt dat de inschrijvingen in het GBA (Gemeentelijke Basis Administratie) laat veranderen.
Advies van de fiscus: begin daar niet aan, dat kost u meer tijd en energie (lees: doorzettingsvermogen) dan het geld van de toeslag waard is.
Soort van bekend traject. Na terugkomst uit ver koud land hebben we een paar maanden bij schoonouders gebivakeerd en daar ook post adres aangevraagd / ingeschreven gestaan, met inderdaad bijgehorende toestemming van schoonouders op papier (hoewel dat technisch gezien dus niet dakloos is…maar goed). Daarna weer door naar eigen huurwoning voor een jaartje.
Ik ben eenmaal dakloos geweest. In 1996 vertrokken wij naar Amerika. Wij verkochten ons huis, mijn toenmalige partner vertrok meteen naar de States en Zoon en ik volgde een maand later. Die maand hebben wij als logees bij mijn ouders doorgebracht, maar officieel woonde wij nergens meer.
Bij terugkomst kregen wij via het bedrijf een tijdelijke woning toegewezen, dus dat was goed geregeld. Bij het inschrijven bij de gemeente vertelde de muts, terwijl er drie Nederlandse paspoorten voor haar lagen, dat mijn Nederlands erg goed was voor een Amerikaan.
Och, ik was helemaal vergeten wat een gedoe het was om mijn briefadres te regelen toen ik mijn Eigen Huis al uit was maar nog geen Nieuw Huis in Nieuw Land had. Leuk dat je me eraan herinnert :’)
Lang geleden bijna een half jaar “dakloos” geweest en van guesthouse naar guesthouse getrokken. Ook toen gebruik gemaakt van zoiets als een postadres (bij mijn ouders).
Recentelijk tijdelijk uit Nederland uitgeschreven. Vanwege een reis langer dan 8 maanden buiten NL. Gemeente: wat is uw nieuwe adres in het buitenland? Ehm, tja, dat hebben we niet. Gemeente: wat is het eerste land waar u heen gaat? Ehm, nou land X.
Sindsdien, ook na terugkomst en ons weer in Nederland ingeschreven te hebben, kregen we nog een lange tijd digitaal brieven van de overheid met: P/A Land X…..