Grote voorjaarsschoonmaak bij SAXO

  • Berichtcategorie:Financiën

Vaak heb ik er over getwijfeld, maar ik heb mijn beleggingsportefeuille nog steeds bij SAXO BANK. Ook heb ik nog geen tweede broker gekozen naast SAXO. Dat is ook even iets minder urgent, door onze verhuizingen ben ik even gestopt met de nieuwe inleg.

Er waren veel aanloopproblemen na de overgang van BINCK naar SAXO. Maar die zijn voor mijn gevoel wel een beetje onder controle. En eigenlijk mis ik BINCK nog steeds. Maar het afgelopen jaar heb ik bij SAXO weinig te klagen. Ze communiceren goed, het platform is stabiel, dividend wordt tijdig betaald. Wat wenst een belegger zich nog meer?

De afgelopen weken ontving ik twee mailtjes van SAXO. Ze houden duidelijk een grote voorjaarsschoonmaak.

Fusie

In de eerste mail stond dat SAXO voornemens is om BINCKBANK N.V. te laten samengaan met SAXO BANK A/S door middel van een juridische fusie. En dat is eigenlijk geen verrassing. Het is alweer jaren geleden dat BINCK overgenomen werd. Vaak wordt er bij een overname beloofd dat alles hetzelfde blijft. Maar dat duurt nooit eeuwig. Uiteindelijk wil je toch naar één platform, één merk, één juridische structuur. Eenvoudiger en goedkoper zodat er meer winst naar de aandeelhouders stroomt. Dus na de meeste overnames zie je de trieste restanten van het overgenomen bedrijf langzaam wegzinken in het corporate moeras van de overnemende partij.

SAXO BANK A/S, de moedermaatschappij, is een Deens bedrijf. Het is eigendom van Geely Financials Denmark A/S (dochter van de Chinese automaker Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd) met iets meer dan 50 procent van de aandelen, oprichter en CEO Kim Fournais heeft iets meer dan 27 procent in handen, en de in Finland gevestigde verzekeraar Sampo Group heeft ruim 19 procent van de aandelen. Ik voel me nog steeds niet helemaal comfortabel dat ik beleg via de Chinezen, maar blijkbaar nog niet oncomfortabel genoeg om dat te veranderen.

In Nederland heeft SAXO BANK A/S destijds BINCKBANK N.V. overgenomen. En die voert in Nederland het merk SAXO, maar de onderliggende juridische entiteit heet totnogtoe dus nog gewoon BINCKBANK N.V. Maar dat duurt dus niet lang meer. SAXO zegt dat de gevolgen voor mij minimaal zijn, maar juridisch vind het wel een behoorlijke verandering.

  1. Als gevolg van de juridische fusie zal BINCKBANK N.V. namelijk verdwijnen en wordt de dienstverlening voortgezet onder de Deense bankvergunning. Dit betekent ook dat ik rechtstreeks rekeninghouder word bij de Deense moedermaatschappij SAXO BANK A/S.
  2. Mijn geld (dat betekent: het saldo op mijn beleggingsrekening, niet de waarde van mijn beleggingsportefeuille) wordt beschermd door het Deense depositogarantiestelsel. Dat is, net als het Nederlandse depositogarantiestelsel, gedekt tot een bedrag van € 100.000 per rekeninghouder.
  3. De Nederlandse vestiging van SAXO BANK blijft gelukkig wel onder toezicht staan van De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM), naast de Deense Financiële Toezichthouder (DFSA).
  4. En mijn beleggingen blijven beschermd en bewaard op een aparte rekening, zoals de Europese regelgeving vereist. Ze zouden het ook eens moeten wagen om dat niet te doen… En mijn persoonlijke gegevens blijven beschermd volgens de Europese regels van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

In de directe dienstverlening ga ik er weinig van merken. Hetzelfde bankrekeningnummer. Hetzelfde handelsplatform. Maar dan juridisch geleverd vanuit Denemarken. Daarmee zit ik officieel in drie landen. Mijn spaarrekening valt onder het Duitse stelsel, mijn lopende rekening onder het Nederlandse stelsel, en mijn beleggingsrekening valt onder het Deense stelsel. Ook dat is Europese eenwording (en een vorm van risicospreiding).

Vind ik dat vervelend? Steeds minder eigenlijk. Europa is groter dan Nederland, gelukkig maar. Ik merk wel dat ik oplet dat mijn geld niet in kleine landen met hele grote financiële sectoren terechtkomt, zoals Estland. Toch een beetje het gevolg van de ICESAVE crisis, denk ik.

Lagere tarieven!

Twee weken later kreeg ik nog een ander mailtje van SAXO. De tariefstructuur gaat op de schop. Het is gedaan met de groene en blauwe en andere kleurtjes uit de BINCK-tijd. We gaan over naar Brons, Zilver en Goud. Je begint in Brons, zodra je vermogen (bij SAXO) boven de € 200.000 komt ben je Zilver. En boven € 1.000.000 word je Goud. Simpel.

En bij een hoger niveau horen lagere tarieven. Dat is fijn. Zeker als je geen Brons meer bent. Mijn portefeuille bevat vier ETFs. Twee daarvan (VWRL en TDIV) worden verhandeld op Euronext Amsterdam. De andere twee, IUSN en ISPA, worden verhandeld op de Duitse XETRA beurs. Voor alle vier die ETFs betaal ik bij mijn huidige abonnement 0,1% van de orderwaarde, met een minimum van € 6 en een maximum van € 150.

In de nieuwe situatie betaal ik minder voor de twee beurzen waar ik op handel. Al moest ik even goed zoeken op de site van SAXO voordat ik het helder had.

BronsZilverGoud
Euronext0,08%
(min. € 2 / max. € 150)
0,05%
(min. € 2 / max. € 75)
0,03%
(min. € 2 / max. € 75)
Deutsche Börse XETRA0,08% (min. € 3)0,05% (min. € 3)0,03% (min. € 3)

Service Fee

Bij Saxo betaal ik ook een maandelijkse service fee. Met mijn huidige abonnement is dat € 3,50 + 0.01% van de portefeuillewaarde, met een maximum van € 48,50.

In de nieuwe structuur is er een verlaagde service fee zonder minimum. Je betaalt 0.01% van de portefeuillewaarde, met een maximum van € 40,00. En je ontvangt de betaalde service fee de volgende maand steeds terug in de vorm van transactiekostentegoed (met een geldigheid van één maand).

Rente op het saldo op mijn beleggingsrekening krijg ik niet meer, dat is pas vanaf € 100.000. Maar zoveel geld heb ik nooit op mijn beleggingsrekening staan. Meestal is het net genoeg voor de maandelijkse service fee.

Effect voor mijn portefeuille en strategie

Momenteel leg ik niet meer maandelijks in op mijn beleggingen. Dat ga ik wel weer doen zodra het financiële stof van onze verhuizingen is neergedaald. En dan heeft deze wijziging behoorlijk wat impact op mijn jaarlijkse kosten.

Mijn maandelijkse service fee wordt € 3,50 lager. En dat bedrag krijg ik maandelijks als transactietegoed weer terug. Dat betekent in mijn situatie dat ik gratis kan handelen. De optelsom van verlaagde service fee en het wegvallen van de transactiekosten scheelt mij ruim € 100 in kosten per jaar. Toch mooi meegenomen.

Heb jij wel eens een mazzeltje met lagere tarieven?

Dit bericht heeft 2 reacties

  1. Jos

    Hallo Elders Leven,

    Met mijn cynische blik dacht ik meteen, oh daarmee willen ze ons verleiden om meer te gaan handelen!
    Gaan we niet doen. Blijf op koers!

    Met mijn positieve blik zag ik mogelijkheden om in te leggen via een order in plaats van met de autoinvest.

    Ik kijk het even aan, wellicht wordt het de ene maand gewoon autoinvest en de andere keer een order.

    Groet!

  2. wt

    Als een bedrijf een verandering aankondigt gaat dit vaak gepaard met een kadootje. Dit houdt de klanten tevreden.

    Bijvoorbeeld als Ziggo een bericht stuurt dat de snelheden gratis omhoog gaan, dan volgt een maand later de prijsverhoging.

    Veel grote Europese bedrijven zijn al (deels) eigendom van een Chinees bedrijf. De Chinezen zijn de enige die de software nog begrijpen en de aankoop kunnen doen.

Reacties zijn gesloten.